Audyt strony internetowej

Standardy tworzenia stron internetowych wciąż się zmieniają, tak jak zmieniają się trendy, przeglądarki i algorytmy wyszukiwarek. Warto zadbać o to, by nasza strona WWW nadążała za tymi zmianami i zawsze była dopasowana do aktualnych wymogów sieci i użytkowników, zarówno pod względem budowy, jak i zawartości, czyli wyglądu oraz treści. I tu właśnie z pomocą przychodzi nam audyt – jego zadaniem jest sprawdzić, czy nasza witryna jest atrakcyjna, funkcjonalna, wydajna, bezpieczna i kompatybilna z najnowszymi rozwiązaniami technicznymi stosowanymi w branży IT.

Czym właściwie jest audyt?

Audyt to szczegółowa, obiektywna analiza obejmująca wszelkie aspekty funkcjonowania danej strony internetowej, od responsywności szablonu graficznego po unikalność treści. Taka inspekcja pozwala zweryfikować poprawność zastosowanych rozwiązań, zdiagnozować ewentualne nieprawidłowości, a następnie na podstawie otrzymanych wyników odpowiednio zmodernizować witrynę optymalizując jej działanie. Ma to szczególne znaczenie w przypadku stron firmowych i platform e-commerce, od których poprawnego funkcjonowania w pewnej mierze zależy być albo nie być przedsiębiorstwa. Wyróżniamy oczywiście kilka różnych rodzajów audytu WWW, z czego każdy dotyczy innego obszaru w strukturze strony internetowej. Do najważniejszych należą: audyt programistyczny i audyt SEO.

Co obejmuje audyt programistyczny?

Co obejmuje audyt programistyczny?

Audyt programistyczny skupia się na wydajności i bezpieczeństwie witryny, dlatego obejmuje przekrojową analizę wszystkich komponentów, które mają wpływ chociażby na szybkie ładowanie się podstron oraz ich wyświetlanie na różnych urządzeniach, a także identyfikację potencjalnych luk w zabezpieczeniach, które mogą stanowić otwartą furtkę dla hakerów. Konieczna jest w tym przypadku przede wszystkim kompleksowa ocena jakości kodu, ponieważ to właśnie wdrożony skrypt określa integralność, ergonomię i efektywność poszczególnych funkcji użytkowych witryny oraz decyduje o jej ogólnej kondycji i odporności na ataki cyberprzestępców. Źle napisany i niewłaściwie zabezpieczony kod źródłowy może być przyczyną wielu poważnych problemów – nie warto tego bagatelizować.

Co obejmuje audyt SEO?

Co obejmuje audyt SEO?

Audyt pod kątem SEO oznacza analizę tych elementów witryny, które mogą mieć większy lub mniejszy wpływ na jej pozycjonowanie. Zaliczają się do nich przede wszystkim napisane przez nas teksty oraz zastosowana architektura informacji, innymi słowy chodzi o to, co i jak publikujemy na stronie, ponieważ przez ten pryzmat oceniają ją potem algorytmy wyszukiwarek i na tej podstawie tworzą rankingi wyszukiwania. Jeśli chcemy, aby nasza witryny była dobrze widoczna w takich rankingach, pamiętajmy, aby zawsze zamieszczać na niej oryginalne, poprawne językowo i merytoryczne treści, zawierające odpowiednio dobrane słowa i frazy kluczowe. Ważne są także używane przez nas tagi i meta tagi, linkowanie zewnętrzne i wewnętrzne, mapy XML itp. – wszystko to musi być właściwie zaimplementowane. Audyt SEO ma na celu weryfikację w jakim stopniu – o ile w ogóle – kryteria te zostały spełnione.

Jak przeprowadzić audyt strony internetowej?

Audyt strony internetowej można przeprowadzić na dwa sposoby: automatycznie lub ręcznie. Audyt automatyczny ma tę zaletę, że jest szybki i prosty, stanowi również idealną propozycję dla osób szukających oszczędności, można go bowiem wykonać przy pomocy darmowych narzędzi dostępnych w internecie. Musimy jednak mieć na uwadze, że wykonana w ten sposób analiza nie będzie na tyle szczegółowa, by uwzględniać wszystkie aspekty marketingu internetowego, może też nieść za sobą ryzyko wycieku danych. Alternatywą dla audytu automatycznego jest audyt ręczny przeprowadzany na zlecenie przez niezależnych ekspertów specjalizujących się w diagnostyce stron internetowych. Taka opcja jest wprawdzie nieco kosztowna, ale za to daje gwarancję, że przegląd Twojej strony zostanie wykonany w sposób możliwie drobiazgowy i skrupulatny, a wszystkie dane będą objęte poufnością.

Audyt strony internetowej warto przeprowadzać regularnie, przynajmniej raz do roku, a także za każdym razem, gdy wprowadzamy jakiekolwiek zmiany w funkcjonowaniu witryny – dzięki temu upewnimy się, że wszystko działa bez zarzutu.